[ Video Club Hoorn en de
Regio | Video club magazine inhoud
| H & R Video ABC ]
De ‘making of’ van ‘de
Botermarkt’ (Catootje / Katootje)
[ 2006 ]
Ik had een oude single gevonden met het
nummer Katootje en omdat er in dit liedje telkens een nieuwe figuur
wordt geïntroduceerd was deze muziek een uitstekende basis om de vele
mogelijkheden van
Video
Deluxe (2005+)
van Magix te gebruiken. De belangrijkste
mogelijkheden zijn dat het videobeeld kan worden gemanipuleerd.
Grootte en positie van een videobeeld kunnen worden aangepast. Er
moesten uiteindelijk acht figuren naast elkaar komen en elkaar ook
gedeeltelijk overlappen. Het plan was om de acht figuren door één
persoon uit te laten beelden. Het kwam dus goed uit dat deze versie
van Magix ‘blue screen'/'blue box’- faciliteiten aan boord heeft
(chroma key) en over 32
sporen beschikt.
Allereerst muziek Het eerste punt was erachter te komen
hoe de figuren er ook alweer uitzagen en welke kleding geregeld kon
worden om het geheel een beetje te laten lijken. Op de hoes van de
single stonden alle figuren en dat was uitgangspunt maar op diverse
punten moest er wat geïmproviseerd worden. Eigenlijk was er niet
zoveel voor nodig om de figuren uit te beelden. De kastelein
bijvoorbeeld droeg een giletje over een wit T-shirt, hij had verder
alleen een dienblad en een wit doekje nodig. De dominee is met een oud
brilletje, een willekeurig dik boekje en twee repen toiletpapier neergezet. Nog
wel even de haren nat gemaakt en naar achter gekamd het brilletje half
op de neus en een serieus gezicht trekken. Gelukkig zijn de
teksten niet zo
moeilijk te onthouden maar ze worden allemaal op een bepaalde manier
uitgesproken. Dat moet je dan ook zo playbacken. Het plan was om zoals gezegd te gaan werken met ‘blue screen’ zodat de figuren los van de achtergrond verder konden worden bewerkt. Dat betekende dat er ook nog een achtergrond voor de video moest komen waarin de figuren geplaatst konden worden. Internet bood weer uitkomst. Even plaatjes zoeken met ‘Google’ op de zoekterm ‘botermarkt’ en daar kwam een schilderij naar voren dat precies bij de figuren paste. Je moet ook een keer geluk hebben. Om de opnamen te stroomlijnen heb ik eerst op papier de verschillende beelduitsneden bepaald. Ook heb ik een voormontage gemaakt met de indeling van het liedje zodat bekend was op welk moment een bepaalde figuur op een bepaalde manier moest worden opgenomen. Op het eerste spoor heb ik de muziek gezet. Daarna heb ik een spoor gemaakt met titels waarmee op het juiste moment in tekst is aangegeven wat op dat moment de inhoud van het beeld zou moeten zijn. Voor de opnamen heb ik de Canon S3 gebruikt. Dit is een digitale fotocamera met videomogelijkheden van goede kwaliteit bovendien is deze camera uitgerust met een microfoon. De microfoon is van belang voor het opnemen van het geluid tijdens het playbacken. Om goed te kunnen playbacken moest de voormontage afgespeeld worden. In dit geval is dat gedaan met een laptop waarop een ‘soundmixer’ (versterker-luidsprekercombinatie met cassette-deck) was aangesloten voor de geluidsweergave. Om de ‘blue screen’ opnamen te maken heb ik het blauwe doek van de club geleend en opgehangen in een kamer. De belichting werd verzorgd door twee staande halogeen lampen via een wit plafond. Met wat schuiven is het redelijk gelukt de belichting zo te krijgen dat het blauwe doek egaal helder verlicht werd en de figuur voor het doek iets minder. Om het licht echt goed te krijgen heb je eigenlijk professionele belichtingsfaciliteiten nodig. Maar er zijn natuurlijk grenzen. Nu was alles in gereedheid om de eerste
figuur op te nemen. Ik had bij de voorbereiding gemerkt dat het handig
zou zijn om te beginnen met de laatste figuur en zo terug te werken
naar de eerste. Zo zouden de opnamen op den duur steeds langer worden
en kreeg je ook een beetje routine. Bij de opnamen werden zowel beeld als
geluid vastgelegd. Het playbacken ging meestal in één keer goed. Als
het opnieuw moest was dit meestal aan de camera te wijten omdat de
geheugenkaart (1 GB) weer eens vol was. In het geval van deze video moesten alle figuren te zien zijn vóór een achtergrond. Het zal duidelijk zijn dat de achtergrond dus geplaatst moest worden op het eerste spoor met beeldinhoud. Spoor 1 was al in gebruik voor de sound track dus kwam de achtergrond op spoor 2. Om nu alle figuren te kunnen zien heb je het ‘blue box’ video effect ter beschikking: Door ‘blue box’ in te schakelen op een hoger spoor kun je het onderliggende spoor alleen zien op de plaatsen waar de beeldinhoud van het bovenliggende blauw is. Door nu bij alle sporen met een figuur ‘blue box’ in te schakelen waren alle figuren te zien. De figuren staan dan nog wel op dezelfde positie en kunnen met de oorspronkelijke afmetingen ook niet met z’n achten naast elkaar geplaatst worden. Omdat dat wel de bedoeling was, moest er eerst iets veranderen aan de afmetingen van de figuren. Dit gaat met ‘Afbeeldinggrootte en –positie'. Het is met deze voorziening mogelijk om het figuur met zo weinig mogelijk omgeving uit te snijden waardoor alleen de figuur overblijft op, in dit geval, een blauwe achtergrond. De functie ‘video-effecten’ maakt het ook mogelijk de figuur van een geselecteerd spoor te vergroten en verkleinen te verkleinen [zoom - ]. Ook kan de figuur nu met de muiswijzer met ingedrukte linker muisknop op elke gewenste positie in het kader geplaatst worden. Als verschillende figuren elkaar overlappen komen deze in de volgorde van de sporen over elkaar te liggen. Het hoogste (onderste) spoor vooraan. Toen het voorgaande eenmaal gelukt was volgde een herhaling van zetten waarbij telkens de oriëntatietitels als leidraad dienden voor de plaatsbepaling op de sporen. Het patroon bleek steeds hetzelfde: beginnen op alle plaatsen waar de verkleinde figuren moeten komen in één keer alle clips met figuren naartoe kopiëren en daar telkens één figuur verwijderen (nog steeds van achter naar voren). Bij het verschijnen van de figuren (medium close) was het weer gemakkelijker om de normale volgorde te hanteren. Deze stukjes moesten natuurlijk ook synchroon geplaatst worden. Omdat een deel van de tekst steeds weer herhaald wordt is het mogelijk dit gedeelte van de clips te kopiëren om deze daarna op alle pekken te kunnen plaatsen waar dat nodig is. Het zal duidelijk zijn dat er van figuren die later verschijnen ook minder kopieën hoeven te worden gemaakt. Nadat alle figuren waren geplaatst konden alle overbodig geworden geluidssporen met [mute] onderdrukt worden zodat alleen de sound track nog hoorbaar was. Om het geheel compleet te maken is het oorspronkelijke spoor van de oriëntatietitels gebruikt om de achtergrond op te plaatsen. Dit is een *.jpg dus de lengte kan gerekt worden zodat de achtergrond gedurende de hele video zichtbaar is. De eindbewerking De video begon nu met alleen geluid en
de achtergrond. Dat moest anders. Het effect van de figuren die er
stuk voor stuk bij zouden komen moest behouden blijven dus beginnen
met het hele gezelschap was geen optie. Ik heb toen maar gekozen voor
een extra opname van een neutraal figuur op vier plaatsen in het kader
als een soort koor. Gedurende de hele video beweegt de achtergrond
heel langzaan van rechts naar links. Daarna nog even een eenvoudige
titel toegevoegd. Om niet onmiddellijk prijs te geven wat er zou komen
werd de titel ‘de Botermarkt’. Wim |
||||||
[ blocqx11 ]
|
Hero Muller - oude heer,
Hans Maertens - lichtmatroos,
Jaap de Vries - kastelein,
Diddy Kok - wafelvrouw,
John van Heumen - dominee,
Jasperina de Jong - heks,
Jenny Veeninga - barones en
Thea van der Steen - de dikke meid.